Security Awareness

Oszuści telekomunikacyjni wciąż działają – nie daj się naciągnąć!

Jeżeli zobaczysz na swoim telefonie nieodebrane połączenie z nieznanego numeru, to zanim oddzwonisz, najpierw bardzo dokładnie sprawdź numer i zwróć uwagę czy w ogóle pochodzi z Polski. Oszuści używają numerów z zagranicy, których kierunkowe są bliźniaczo podobne do polskich prefiksów – ostrzega Urząd Komunikacji Elektronicznej.

 

Jak to działa?

Sprawa z telefonicznymi naciągaczami wraca już od lat. Obecnie oszuści próbują skłonić właścicieli telefonów do oddzwonienia na zagraniczny numer, który jest bardzo podobny do polskich numerów kierunkowych – najczęściej są to prefiksy +224 i +225 (podobny do warszawskiego), +243 (podobny do płockiego) – tymczasem +243 to kierunkowy do Republiki Konga, +224 do Gwinei, a +225 do Wybrzeża Kości Słoniowej.

Nieodebrane połączenia na naszej komórce sugerują nam, że „ktoś” chciał się do nas dodzwonić z telefonu stacjonarnego w Polsce. Każdy z nas może paść ofiarą oszustwa, gdyż numery, na które są wykonywane połączenia są generowane losowo prze komputer. Operatorzy sieci komórkowych naliczają opłatę za połączenie międzynarodowe, gdy niczego nieświadomy właściciel komórki oddzwania na powyższe numery. Ponadto oszuści po połączeniu często emitują dźwięk przerwanej rozmowy, przez co mamy wrażenie, że połączenie się skończyło – jednak gdy nie naciśniemy w naszym aparacie czerwonej słuchawki połączenie będzie wciąż trwało i opłaty będą nam stale nabijane – ten sposób oszustwo może generować olbrzymie koszty dla posiadaczy komórek.

UKE sugeruje, aby użytkownicy, którzy nie spodziewają się połączenia przychodzącego z zagranicy, a na wyświetlaczu zauważą, że numer nieodebranego połączenia jest dłuższy niż zwykle (dziewięć cyfr), aby zachowali ostrożność i oddzwaniali wyłącznie na numery, których są pewni.

Przed wykonaniem połączenia bądź odpisaniem SMSem – należy sprawdzić czy dany numer nie jest numerem zagranicznym lub też czy nie należy do zakresu numeracji wykorzystywanej do świadczenia usług o podwyższonej opłacie (np. 0708-XXX-XXX).

Dla osób, które chcą dowiedzieć się czegoś więcej, urząd przygotował infolinię:

Centrum Informacji Konsumenckiej UKE- infolinia 801 900 853 (koszt połączenia zgodny z cennikiem operatora telekomunikacyjnego) lub tel. 22 534 91 74 – od poniedziałku do piątku w godzinach 08:15 – 16:15.

Komentarze

komentarzy