Prawie 60% pracowników bez wiedzy swoich przełożonych wyprowadza na zewnątrz dane należące do firmy – nagrywając je na płyty, pendrive’a bądź wysyłając pocztą elektroniczną.

Polskie firmy coraz częściej zmagają się z dotkliwymi atakami komputerowymi. Infekcja sieci wirusem, wyciek poufnych informacji, czy podmiana strony WWW to problemy niejednego pracodawcy.

Większość z powyższych ataków przeprowadzana jest nie przez osoby z zewnątrz, ale właśnie przez pracowników atakowanej firmy. Często atak jest zamierzonym działaniem spowodowanym chęcią zemsty na pracodawcy, jednakże w wielu przypadkach jest to tylko przypadkowe działanie pracownika, nieobeznanego z podstawowymi zasadami bezpiecznej pracy przy komputerze.
Przyczyną ataków może być nieświadomość pracowników, bądź zbytnia ufność obcym ludziom, podającym się za inne osoby.

Inne osoby to socjotechnicy, którzy stosują manipulację i perswazję wobec firm, zwykle w celu uzyskania jakiejś informacji

Socjotechnicy często posługują się przeróżnym formami „wyłudzania” informacji, wpływając na ludzkie emocje czy wzbudzając współczucie. Oto przykładowe ataki :

– Udawanie pracownika tej samej firmy

– Udawanie nowego pracownika proszącego o pomoc

– Udawanie przedstawiciela dostawcy, firmy partnerskiej

– Prośba do recepcjonistki o odebranie i przesłanie faksu dalej

– Wysłanie wirusa w załączniku do poczty

– Używanie wewnętrznej terminologii i  żargonu w celu zbudowania zaufania

– Oferowanie nagrody za rejestrację, poprzez wprowadzenie nazwy użytkownika i hasła na stronie internetowej

– Wysłanie darmowego programu do aktualizacji bądź zainstalowania

Źródło:

K.Mitnick; W. Simon, Sztuka podstępu, Wyd. Helion, Gliwice 2003.

Zobacz także: