Kupowanie różnych rzeczy to jedna z czynności, która stała się już nawykiem. Choć staramy się zwracać uwagę na wiele rzeczy, nie zawsze pamiętamy, że często widzimy dany towar takim, jakim chcą go widzieć sprzedawcy. Downsizing to jedna z technik, którymi się posługują.

Pojęcie downsizingu wywodzi się z terminologii ekonomicznej i oznacza „redukcję”, „zmniejszenie”. Pod tym terminem kryje się zarówno redukcja personelu danej firmy czy zniżenie cen towarów (często kosztem ich jakości), ale i też działania socjotechniczne, których niestety często padamy ofiarą. Dlatego jesteśmy kuszeni kolorem, zapachem, smakiem danego towaru, co ma wywołać określoną reakcję – kupienie go.

Łatwo wtedy zapomnieć o dacie ważności, ilości owoców w jogurcie, zawartości tłuszczów roślinnych w maśle czy białka w twarogu. Co więcej, zdarza nam się też nie zwracać uwagi na opakowania, które albo wydaja się większe (wtedy oferowany proszek to tylko połowa ich zawartości), albo „nieznacznie mniejsze”. Doskonały przykład drugiej metody można zobaczyć pod linkiem: http://www.socjotechnika.net/ [zdjęcie pochodzi z serwisu socjotechnika.net, który obecnie zawiesił swoją działalność i jest na sprzedaż].

Podane przykłady są oczywiście jednymi z wielu, gdyż w każdej dziedzinie spotykamy się z ukrytą formą nacisku, która ma na celu wywołanie pożądanej reakcji. Im więcej o tym wiemy, tym jesteśmy bezpieczniejsi.


Polecane artykuły:

„Arsenał socjotechnika – czyli jak stać się ofiarą?” http://www.securityawareness.pl/

Zobacz także: